خانه / معرفی کتاب / معرفی کتاب مناظرات تاریخی امام رضا (ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر

معرفی کتاب مناظرات تاریخی امام رضا (ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر

زندگی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام ابعاد مختلفی دارد که یکی از ابعاد مهم آن، بُعد فرهنگی و علمی و پاسداری از حریم عقاید اسلامی در برابر امواج سهمگین حملات مکتب ها و فرقه های مختلف به اصول و فروع اسلام در شرایط خاص عصر آن حضرت است.

در کتاب “مناظرات تاریخی امام رضا (ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر” که نویسنده آن “آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)” است، این بُعد زندگی امام علیه السلام به طور فشرده و دقیق بررسی شده است.
آنچنان که در مقدمه کتاب آمده است، برای پی بردن به اهمیت این بخش از تاریخ درخشان زندگی امام علیه السلام باید قبل از هر چیز امور زیر را مورد توجه قرار دهیم:
۱) بافت حکومت بنی عباس و کیفیت موضع گیری های آن ها در برابر ائمة اهل بیت علیهم السلام؛
۲) شرایط خاص فرهنگی و سیاسی حاکم بر جامعه اسلامی در آن روز، مخصوصاً از نظر هجوم افکار بیگانگان و طوفان های سخت فکری و عقیدتی و جریان هایی که برای دگرگون ساختن حکومت اسلامی و کشاندن آن به موضع انفعالی و تبدیل دستگاه خلافت به یک دستگاه سلطنت مستبد و بی رحم به کار افتاده بود؛
۳) انگیزه های مأمون برای تشکیل جلسات مناظره با امام علیه السلام.

خداوند بزرگ همه ما را از پویندگان راه آن حضرت و خاندان گرامی اش قرار دهد و از متمسکین به ذیل عنایتشان در دنیا و آخرت. آمین یا ربّ العالمین.

دانلود کتاب مناظرات تاریخی امام رضا (ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *