خانه / دانش و فناوری / عادت غلط خلاص کردن خودرو در سراشیبی

عادت غلط خلاص کردن خودرو در سراشیبی

آیا تصور می کنید خلاص کردن خودرو در سراشیبی مصرف سوخت را کاهش می دهد؟
کاملا در اشتباهید!!! این کار علاوه بر خطراتی که برای سرنشینان دارد، نسبت به حالتی که جعبه دنده درگیر است، سوخت بیشتری را هدر می دهد!

زمانی که خودرو در حالت خلاص است، چه در حال حرکت چه بدون حرکت، موتور موظف است که با سوزاندن سوخت دور موتور را در حد معینی نگه دارد که این مقدار با توجه به نوع خودرو چیزی در حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه است.
اما زمانی که خودرو در سراشیبی قرار گرفته، دنده متناسب با آن سرعت قرار داده شده و راننده پدال گاز را رها کرده است، واحد کنترل موتور (ECU) که به کامپیوتر خودرو معروف است، تزریق سوخت را متوقف می کند و موتور به علت چرخش چرخ ها، دارای حرکتی با دور نسبتا بالاست.
درنهایت زمانی که خودرو به پایین سراشیبی می رسد یا با مانعی مواجه می شود و دور موتور به کمتر از ۱۰۰۰ دور در دقیقه می رسد، تزریق سوخت بار دیگر آغاز به کار می کند تا از خاموش شدن موتور جلوگیری کند.
علاوه بر این در صورت تغییرات ناگهانی ترافیک راه یا شرایط جاده، امکان عکس العمل سریع راننده در حالتی که دنده درگیر است فراهم است، چه در حالتی که نیاز به افزایش سرعت داریم و چه در حالت کاهش سرعت.
در بسیاری از ایالات آمریکا، انگلستان و دیگر کشورها خلاص کردن ماشین در سراشیبی ها خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است و جریمه دارد.

خلاص کردن خودرو یا فشردن کلاچ در سراشیبی ها کنترل راننده را با مشکل مواجه می کند چراکه:
۱) مکانیزم ترمز موتوری قابل استفاده نخواهد بود. (کاهش سرعت از طریق تغییر شرایط محفظه احتراق)
۲) سرعت خودرو با شتاب بسیار زیادی افزایش می یابد.
۳) استفاده بیش از حد پدال ترمز ممکن است عملکرد آن را با مشکل مواجه کند.
۴) سیستم هدایت و فرمان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، به خصوص در پیچ ها.
۵) انتخاب دنده مناسب در هنگام نیاز سخت خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *